Tartalomfelelős: Dr. Balatonyi László, osztályvezető
2017. december 20., szerda 08:25
2017. december 12-én és 13-án Eszéken (Horvátországban) találkoztak a közös érdekű Duna-szakasz (Dunaföldvár-Vukovár) folyószabályozási és jégvédekezési kérdéseinek megtárgyalása, illetve az együttműködést szabályozó dokumentumok előkészítése tárgyában a horvát, szerb és magyar összekötők.
A Felek kölcsönösen rögzítették, hogy 2017-ben sikeres jég elleni védekezést hajtottak végre, a közös érdekeltségű Duna-szakaszon a magyar Fél által biztosított jégtörőhajók igénybevételével. A Felek egymást kölcsönösen tájékoztatva pozitívan értékelték a 2017. évi jégvédekezés tapasztalatait. Mivel a Szerb Köztársaság és a Horvát Köztársaság között még nem jött létre vízgazdálkodási egyezmény, a jégvédekezéssel kapcsolatos koordinációs feladatokat a magyar fél központi összekötője Dr. Balatonyi László látta el. Minden év decemberében a három fél (jégvédekezési) központi és helyi összekötői találkoznak, az aktuálisan előttük álló téli időszak esetleges jégvédekezésének előkészítése céljából. Mivel Szerbia és Horvátország a közös érdekű Duna-szakaszra nem tud jégtörőhajót biztosítani, ezért a Felek a határ alatti szakaszon továbbra is a magyar jégtörőhajók bevetésére alapozzák a jégvédekezést. Így történt ez 2017. január 18. és február 2. között 1985 óta másodszor, amikor is négy magyar jégtörőhajó vonult át a határ alatt kijelölt állomáshelyére (Apatin és Vukovár). Az idei évben a Szerb Kormány további két hajót is igényelt Magyarországtól, tekintve, hogy egészen a Vaskapuig befagyott a Duna.
A Felek megállapították, hogy a hosszú távú előrejelzésekre, az esetlegesen bekövetkező szélsőséges meteorológiai körülményekre és a várhatóan alacsony vízállásra való tekintettel nem lehet kizárni a dunai jégjelenségek kialakulásának lehetőségét a 2017 – 2018. évi téli időszakban sem.
Az idei év tapasztalatai alapján a magyar Fél több intézkedést tudott érvényesíteni a jegyzőkönyvben, melyet a Felek közösen megtárgyalták, illetve el is fogadták.
A jégtörőhajók bevetésének a költségmegosztására vonatkozóan 1998 óta sikerült érvényesítenünk az egyenlő elvet. Korábban Magyarország és Jugoszlávia között osztódtak a költségek, a Jugoszláv tagállam kettéválásával a költségek felét osztották tovább (25-25%) Horvátország és Szerbia között. Az idei évtől ez egységesen egyharmad arányban oszlik meg a Felek között.