Országos Vízügyi Főigazgatóság Központi vízkárelhárítási bejelentések: 06-80-204-240
Nagyobb betűméret - Kisebb betűméret - Normál verzió

Megyeri híd lézeres felmérése

Tartalomfelelős: Bogdanovits András, főosztályvezető

2021. április 06., kedd 09:41

Lehetőség nyílt arra, az OVF Műszaki Téradat Szolgáltató Főosztály munkatársai számára, hogy betekintést nyerhessenek a KDVVIZIG munkatársainak nem mindennapi felmérésébe. 2021. március 24-én Albert Kornél szakágazati vezetővel és kollégáival útnak indult a Dr. Csoma János mérőhajó, hogy lézeres távérzékeléses technikával adatot gyűjtsön a Megyeri hídról.

img_20210324_100853

A Dr. Csoma János nevet viselő vízügyi mérőhajó a VITUKI kezeléséből került a KDVVIZIG kezelésébe. A HKK-DUNA típusú szolgálati motorhajó 13,8 m hosszú, 4,2 m széles, köves, kövezett partszakaszokon való kikötésre alkalmas, így lehetőség nyílik a partvonal részletes letapogatására is, a mindössze 60 centis merülésével igen sekély vízállás mellett is lehet a parthoz közel hajózni vele. A két, egyenként 235 kW teljesítményű Cummins motor és a JET meghajtás 30 km/h maximális állóvízi sebességet tesz lehetővé. Tréleres szállításra alkalmas, így az ország bármely folyóját, tavát közúton is megközelítheti. Egész évben vízen van, csak komolyabb köd vagy jég esetén nem tudnak mérni. A mérőcsoport hat főből áll. A szkennelést  - Albert Kornél - szakágazati vezető, Kondor Gergely - geodéziai és térinformatikai referens, Lozsi Gábor – hajóvezető, kiegészülve Somogyi István (Pista bá’)- ny. hajóvezetővel hajtotta végre. Kornél bemutatta, hogy a lézeres technikának – a LIDAR-nak (Light Detection and Ranging, magyarul lézer alapú távérzékelés) - a hajóra felszerelt egységei miből állnak, milyen technikai feltételei, határai vannak valamint, hogy milyen különbségek adódnak egy hajóra felszerelt és egy autóra felszerelt egységek között. A RIEGL VZ-1000 3D Laser Scanner a meder vízfelszín feletti szakaszait, annak növényzetét és a parti épületek, létesítmények felmérését végzi. Az 1400 m hatótávolságú lézer adó és vevő, 122 000 mérés/másodperc mérési sebességre képes, a motoros tükör 100°x360° látómezővel rendelkezik. Továbbá az integrált GPS-vevő (L1), integrált dőlés érzékelők (2 tengely), és a digitális iránytű segíti a pozícionálást.

A felmérés megkezdése előtt a külső szemlélő számára érthetetlen „kacskaringózásba” kezdett Pista bá’, a hajó kapitánya, mivel a műszereket és a navigációs egységet be kellett kalibrálni. A felmérés rutinszerűen, fennakadás mentesen zajlott, átlagosan 12 km/h sebességgel, megfontoltan tapogattuk le a híd alsó és oldalsó szerkezetét, illetve a hídlábakat. A hajóval természetesen nem csak felszíni felmérést lehet végezni, hanem a felszín alatti medert is fel lehet mérni a multibeam (több fejes) rendszer segítségével. Ezzel a rendszerrel átlag napi 2-4 fkm-t tudnak felmérni a Dunán, vízállás és szélesség függvényében. Ha egyéb feladat nincs, akkor a Duna 182 fkm-nyi szakaszát tudják vele felmérni évente. A Tisza üzemirányítás projektben Tisza Kisköre-Dombrád, a Sebes-Körös Körösladány alatti szakaszát, valamint a Kettős-Körös és a Bodrog teljes hosszát, összesen mintegy 290 fkm mederhosszt öt hónap (október-február) alatt sikerült megmérni.

A terepi felmérés a munka kisebbik része, utána történik a feldolgozás, - a mérési adatok konvertálása, előfeldolgozása, szűrése, koordináta transzformáció stb.- ami rengeteg irodai munkát jelent. Összehasonlításképpen a Sió 120 fkm-ének 3 nap terepi felmérésének adatait, 4 hónapig dolgozták fel. A feldolgozott adatok hozzájárulnak a hajózási térképek és navigációs rendszerek pontosításához, továbbá a nagyvízi mederkezelési tervek elkészítéséhez.

Utolsó módosítás: 2021. április 06., kedd 09:45, Regdánszki Tamara
Vízügyi igazgatóságok Kapcsolataink Közgyűjtemények Zöld hatóságok Letöltések Oldaltérkép Impresszum Jogi nyilatkozat