Tartalomfelelős: Pákozdi József, referens
2020. november 05., csütörtök 09:23
Nincs tévedés bár elismerem, szokatlannak tűnik a cím, s inkább sajtóhibának, mintsem szándékos szóhasználatnak gondolhatja bárki. De fordítsuk a szót –a Z és S betűt - komolyra, legyen tehát „sajtószemle”. Az a reggeli tevékenység, amivel egy sajtóosztályi alkalmazott általában kezdi a napját. A magam részéről: kávé, szendvics –zsemlével. Közben a szemle.
Az OVF-nél a sajtószemlének intézményes és egyéni módozatai vannak. Az intézményes partnerünk az OBSERVER (a név önmagáért beszél), egyéni partnerünk - egyenként csaknem mindenkinek - a net.
Ami az OBSERVERT illeti: komoly, évtizedes hagyományokkal rendelkezik, ugyanakkor ma a legmodernebb technikával dolgozik. A honlapjukon felsorolt szolgáltatásai a monitoring, a médiaelemzés, a breaking news szolgáltatás, illetve a közösségi média figyelése is.
A cég Főigazgatásunkkal jelenleg szerződéses kapcsolatban áll. A szerződésben a megadott kulcsszavak szerint osztályozza a hazai napilapok, a hetilapok, az elektronikus és online média híreit. Jelenleg több mint 70 kulcsszó szerint keres a három kategóriában (print,RTV, online) egyenként is több száz kiadvány anyagaiban. A nyers keresési eredményeket több rostán futtatja át, és nagy százalékban a releváns cikkeket küldi el. Külön extra kérésekre is nyitottak év(ek)re visszamenően tudnak adott témában gyűjteni, rendszerezni. A szolgáltatás üzleti alapon, az előfizetőknek kiosztott jelszavas bejelentkezéssel érhető el.
Az egyéni módozatról - gondolom - sokunknak van több-kevesebb tapasztalata, bevált gyakorlata. Sokan, ha tehetik, rendszeresen szörföznek friss hírekért - horribile dictu –egy kis blikkes pletykáért a neten. A szakmai kiadványok, a hivatalos közlemények is sokak számára fontos információforrások. Mi több, ez utóbbi hivatali emailként is rendszeresen eljut hozzánk a jogi osztály munkatársai jóvoltából.
Dióhéjban ennyit gondoltam írni a médiafigyelésről, nem többet, hogy a reggeli kávé és szendvics ideje – amellett hogy a sajtózsemlés cikkemet elolvastátok – elég legyen más információs csatornák pásztázására is!
Azért azt hozzáteszem, hogy a médiavisszhang elemzése, kvalitatív és kvantitatív kutatása a PR tevékenység kifejezetten fontos eleme. Ha megengedhető tőlem egy vízügyes hasonlat: a napi hír egy keresztszelvény, a módszeres sajtófigyelés maga folyó.
De ezeknek a módszereknek a leírására kevés a zsemlés reggeli ideje; legalább egy kiadós ebédszünet kellene!