Országos Vízügyi Főigazgatóság Központi vízkárelhárítási bejelentések: 06-80-204-240
Nagyobb betűméret - Kisebb betűméret - Normál verzió

BM utasítás készül a dunai vízi közlekedésből származó folyékony szennyezések megszüntetésére

Tartalomfelelős: Alkonyi Zsófia Dr., osztályvezető

2014. augusztus 28., csütörtök 14:11

A dunai hajózás rendszeresen előforduló eseménye a hajókból származó döntően olajszármazékok által előidézett vízszennyezés. A Duna magyarországi szakaszán csak az idei év első 7 hónapjában 19 esetet rögzített az OVF központi ügyelete. A szennyezési térkép szerint a szennyezések a folyam teljes szakaszán előfordultak, Budapest térségében jelentősebb számban.  (Megjegyezni kívánjuk, hogy a Duna felső folyásán - Németország, Ausztria - ez a kérdés megoldott.)

A probléma megoldására az illetékes BM Közfoglalkoztatási és Vízügyi Helyettes-államtitkársága döntése értelmében megkezdődött egy, az egész kérdéskört komplexen kezelő intézkedési terv összeállítása. Ennek során az OVF Vízvédelmi Osztálya alapos helyzetelemzés; társszervek (vízi rendészet, hajózási felügyelet, katasztrófavédelem, vízügyi hatóság, környezetvédelmi felügyelőség) feladatának bemutatása; hajók műszaki adatai, szennyvíztárolás a hajón, fenékvíz mennyiségek; műszaki megoldások; külföldi dokumentációk, példák, stb. alapján javaslatot dolgoz ki egy egységes BM utasítás kiadásához.

A javaslat kiterjed a jogi, eljárási, pénzügyi, szervezeti feltételek meghatározására is.

A témához kapcsolódott a 2014. augusztus 26-án megtartott Central Europe program, INWAPO (Upgrading of Inland Waterway and Sea Ports) projekt, amelyben az Országos Vízügyi Főigazgatóság projekt-partnerként vesz részt. A projekt fő célja, hogy aktivizálja a közép-európai térség belvízi hajózási útrendszerén a kihasználatlan vízi áruszállítási kapacitásokat, támogassa a piaci szereplők együttműködését, a belvízi és a tengeri kikötők szerepét növelje az egyre nagyobb áruszállítási volumen kezelésében.

A projekten belüli munkamegosztás alapján az OVF feladatai a vízi közlekedés és a kikötők környezetvédelmi hatásainak vizsgálatához kapcsolódnak. Vizsgálja a vízi áruszállítás és a hozzá kapcsolódó kikötői infrastruktúra fejlesztésének környezeti hatásait, a projektben résztvevő kikötők környezetvédelmi helyzetét, valamint elemzi a hajózáshoz kapcsolódó folyékony és veszélyes hulladék-kezelési problémákat.

A INWAPO projekt befejezéséhez közeledik és a rendezvényen előadásokon ismertették az eddigi eredményeket és részletesen bemutatták a „Zöld Sziget” elnevezésű szolgáltató központot, mint a hajózási hulladékok kezelésére a Duna magyarországi szakaszán elérhető, optimális megoldást. A speciálisan erre a célra kialakított uszály képes a hozzájuk csatlakozó hajókról a kommunális szennyvizeket, az olajos szennyvizeket, a fáradt olajat közvetlen csőkapcsolaton keresztül átvenni, továbbá üzemanyag ellátására is alkalmas. A vízi járművet úgy alakították ki, hogy képes máshol kikötött hajóhoz is eljutni és hozzákapcsolódni. A tervek szerint a Duna két határpontján (Gönyű – tervezett, és Baja - meglévő) is folyamatosan üzemelő „Zöld sziget” hálózattal megoldható az országban közlekedő hajók vízminőséget veszélyeztető problémája.  

Utolsó módosítás: 2014. augusztus 28., csütörtök 14:24, Radó Mónika
Vízügyi igazgatóságok Kapcsolataink Közgyűjtemények Zöld hatóságok Letöltések Oldaltérkép Impresszum Jogi nyilatkozat