Tartalomfelelős: Regdánszki Tamara, honlap adminisztrátor
2016. május 18., szerda 14:24
Érintett települések: Besenyszög, Csataszög, Kőtelek, Nagykörű, Szolnok, Tiszasüly, Fegyvernek, Szajol, Tiszabő, Tiszapüspöki, Törökszentmiklós, Kisköre, Pély, Tiszabura, Tiszaroff
A projekt céljaA projekt célja az emberi egészség és élet védelme, ezért a projekt megvalósítását az európai közösségi jelentőségű természetvédelmi rendeltetésű területekről szóló 275/2004. (X.8.) Korm. rendelet (a továbbiakban: a 275/2004. (X.8.) Korm. rendelet) 10/A §. (2) bekezdése is kiemelt fontosságú közérdeknek minősíti.
A Tisza-völgy árvízi biztonságának megteremtése és fejlesztése a Tisza-völgy árvízi biztonságának növelését, valamint az érintett térség terület- és vidékfejlesztését szolgáló program (a Vásárhelyi-terv továbbfejlesztése) közérdekűségéről és megvalósításáról szóló 2004. évi LXVII. törvényben (a továbbiakban: törvény) rögzített, kiemelten fontos közérdek. A térség árvízi biztonságának megteremtése és fejlesztése érdekében a törvényben alapelvként rögzítésre került, hogy a Tisza folyó mértékadó árvízszintet meg nem haladó árvizeit elsősorban a mértékadó védképességűre kiépülő árvízvédelmi töltések közötti nagyvízi mederben kell levezetni. Az alapelvben foglaltak érvényre juttatása érdekében a törvény előírja, hogy – összhangban a nagyvízi medrek vízszállító képességének növelésével, a lefolyás elősegítését szolgáló beavatkozásokkal – meg kell valósítani a Tisza-völgy árvízvédelmi műveinek előírás szerinti kiépítését, továbbá a tározók megépítése és a nagyvízi medrek vízszállító képességének növelése által, a Tisza teljes hazai szakaszán, a rendkívüli árhullámok csúcsvízszintjének 1,0 m-rel való csökkentését.
A projekt rövid leírásaA „Tisza hullámtér: Nagyvízi meder vízszállító képességének javítása a szolnoki vasúti híd és Kisköre közötti szakaszon” tárgyú projekt (a továbbiakban: projekt) keretében tervezett beavatkozások a törvényben meghatározott alapelvekkel összhangban, az ott előírt feladatok alapján kerültek kidolgozásra.
A projekt által érintett fővédvonal a Tisza Szolnok - vasúti hídjától (340+000 fkm), a Kisköréig (402+000 fkm) terjedő szakasza, négy árvízvédelmi szakaszt foglal magába. Ezek: a Tisza jobb partján a 10.02 Szolnok-Újszász-Szóró árvízvédelmi szakasz és a 10.03 Doba-Kanyari árvízvédelmi szakasz, a Tisza bal partján pedig a 10.06 Tiszaföldvár-Pityókai árvízvédelmi szakasz, és a 10.07 Fegyvernek-Ledencei árvízvédelmi szakasz. A projekt által érintett töltés, valamint a hozzá tartozó hullámtér teljes hossza a Tisza jobb partján 62,21 km, a Tisza bal partján pedig 53,25 km. Az említett szakaszok két árvízi öblözetet védenek, ezek a 2.37 Laskó-Tisza-Zagyva-Tarna-közi öblözet (1 037 km2), valamint a 2.82 Fegyvernek-Mesterszállási öblözet (942 km2), melyek területüket tekintetbe véve beletartoznak hazánk öt legnagyobb árvízvédelmi öblözetébe.
A projekt keretében tervezett beavatkozások tehát a nemzeti vagyon részét képező árvízvédelmi fővédvonalakat érintenek. A tervezett beavatkozások típusai: • A hullámtér szűkületeinek feloldása árvízvédelmi töltések áthelyezésével• A hullámtéren az árvizek levonulását akadályozó természetes és mesterséges terepalakulatok eltávolítása (nyári gátak, övzátonyok, földdepóniák)• Az árvízlevező sáv rehabilitációja az árvizek levezetésének megfelelő állapot, művelési ágak helyreállítása, a szabálytalanul fejlődött és akadályt jelentő növényzet eltávolításával az ökológiai szempontok figyelembevételével. Ezekhez a típusokhoz társulnak a természetvédelmet szolgáló beavatkozások; a más projekt keretében megépülő Hanyi-Tiszasülyi tározó működése miatt szükségessé váló hullámtér rendezési beavatkozás és egy folyószabályozási beavatkozás.
A projekt megvalósítása érdekében az Országos Vízügyi Főigazgatóság és a Közép-Tisza-vidéki Vízügiy Igazgatóság Konzorciuma 2016. február 25-én nyújtotta be, melyet a Támogató Nemzeti Fejlesztési Minisztérium jóváhagyott. A 16,1 milliárd Ft tervezett összköltségű projektmegvalósítás anyagi forrásait biztosító Támogatási Szerződés 2016. március 21-én került megkötésre.A projekt a Kohéziós Alap és a Magyar Állam társfinanszírozásában kerül megvalósításra a Környezet és Energiahatékonysági Operatív program KEHOP – 1.4.0. számú, „Árvízvédelmi fejlesztések” című, konstrukció keretében.
A konstrukció célja az árvízvédelem legjobb gyakorlatának ajánlásait szem előtt tartva az árvízi biztonság növelése, az árvízi kockázatok csökkentése az állam feladatkörébe tartozó fejlesztésekkel a Tisza és Duna, valamint a mellékfolyóik mentén.