Tartalomfelelős: Süveggyártó Anita, kiemelt műszaki referens
2021. január 18., hétfő 13:00
Az ausztráliai bejegyzésű Saildrone nevű cég alapítója Richard Jenkins arról ismert, hogy 1999 óta vízen, szárazföldön és jégen is több vitorlázási világrekordot döntött meg. Ez nem is csoda, hiszen szárazföldi vitorlázó járműjével a 202,9 km/h sebességet is elérte! Az ő találmánya és cégének gyártmánya a Saildrone, mely egy önjáró vitorlás drón (angolul USV uncrewed sailing vehicle).
Saildrone a Csendes-óceánonA kifinomult tervezésnek és kivitelezésnek köszönhetően a Saildrone küldetésként az óceánról gyűjt és szolgáltat kiváló minőségű óceáni és légköri adatokat, melyeket a klíma kutatásban használnak. Ennek azért is van jelentősége, mert az óceáni áramlatok és a légköri áramlatok között is lehet vizsgálni és újra értelmezni az összefüggéseket, így minél közelebb kerülünk a klíma változás rejtelmeinek megfejtéséhez. A változások láthatólag egyre szorosabban fonódnak össze az óceáni áramlatok változásaival és az ember által hagyott káros ujjlenyomataival.
Saildrone és a cápaAz elmúlt évek egyik talán legizgalmasabb – epikus - küldetése a 196 napos (önálló) adatgyűjtés volt az Antarktisz körül, ahol a széndioxid kibocsátás és elnyelés mérése is különös jelentőséggel bírt.
A drón és az általa elvégzett küldetés akár egy okos telefonról ellenőrizhető, irányítható. „Felszereltségét” az adott feladathoz alkalmazkodva lehet (és szükséges) szenzorokkal ellátni, így biztosítva a széleskörű felhasználhatóságot.
Üzemeltetési költségei alacsonyak, mivel programozott útvonaltervi funkcióval rendelkező drónként nem igényel személyzetet, illetve hajót sem a nagy üzemidő miatt, melyet a szélvezérelt propulzió és a napelemes szenzor biztosít.
A Saildrone felépítése, méreteiMint minden innovatív technológia, amit a belvízen használunk a tengerről, vagy az óceáni kutatás területéről származik. A felszerelhető műszerek segítségével valós idejű vízmélység, vízminőségi paraméterek is mérhetőek, melyek ágazatunk számára fontos paraméterek, például a nagy tavainknál. Jelenleg a belvízeken való használatát a merülési mélysége korlátozza, de a jövőben az eddigi „szokások” alapján várható az ez irányú műszaki fejlődés, elképzelhető, hogy a közeljövőben talán láthatunk majd a Balatonon is ilyen technológiát.
További információt olvashat a https://www.saildrone.com/ weboldalon. A medertérképezésről a https://www.saildrone.com/solutions/ocean-mapping oldalon található bővebb információ.
A képek forrása: https://www.saildrone.com/ és https://www.pmel.noaa.gov/ocs/saildrone