Tartalomfelelős: Pákozdi József, referens
2013. november 20., szerda 10:16
Befejezett projekt
Projekt azonosító (ACRONYM): NEWADA
Projekt kódja: SEE/A/086/3.1/X
A NEWADA projekt célja a Duna, mint a VII. európai közlekedési folyosó hatékonyságának növelése, a víziútért felelős hatóságok közötti együttműködés javításával, elősegíti a belföldi hajózás, mint költséghatékony és környezetbarát közlekedési mód elősegítésére.
- A hidrológiai és hidrográfiai feladatokban való együttműködés javítása. Ezen a területen a napi munka hatékonyságát a szakértők közötti know-how cseréjével, valamint a hasznos tapasztalatok, legjobb módszerek megosztásával lehet növelni.
- A víziút infrastruktúra fizikai hozzáférhetőség javítása. Nemzeti akciótervek, megvalósíthatósági tanulmányok, bilaterális projektek és megvalósítási irányvonalak kidolgozása a Duna-menti országokkal való együttműködésben a víziút fenntartás és folyamszabályozás javítására.
- Az ICT hálózathoz és szolgáltatásokhoz való hozzáférés javítása a hiányosságok kiküszöbölésére. Aktuális víziút adatok átadása a környező országok víziút fenntartói, harmadik felek, és felhasználók számára.
- Az illetékes érdekeltek bevonása és az együttműködés javítása. A víziút fenntartók, fejlesztési ügynökségek és közlekedési minisztériumok közötti kommunikációt javítása. A víziút fenntartók átalakításának előkészítése szolgáltatás-orientált szervezetekké, hogy a felhasználói igényeket ki tudják szolgálni.
- Nemzeti stratégiai terv készül a víziút fenntartásra, hidrológiára és hidrográfiára, melyek mintatervek, megvalósítási irányvonalak és további két- vagy többoldalú projektek alapjai lehetnek.
- Létrejön egy web-portál, mely tartalmazni fogja az európai szabványoknak megfelelő, víziúttal kapcsolatos adatokat.
- A minden ország számára kidolgozandó szervezeti stratégia javítani fogja a kooperációt a víziút hatóságok, fejlesztési ügynökségek és minisztériumok között, minden egyes országban.
- Az "Igazgatótanács" (Board of Directors) az összes résztvevő ország víziút hatóságának igazgatóit tömöríti a projekt futamideje alatt. A cél az, hogy ez a kapcsolat fennmaradjon a NEWADA projekt befejezése után is. Ebben a testületben stratégiai témákat vitatnak meg.
A NEWADA projekt 2009. márciusában indult, és 2012 márciusában fejeződik be, 36 hónapig tart.
A projekt-konzorcium 8 ország (Ausztria, Szlovákia, Magyarország, Horvátország, Szerbia, Románia, Bulgária, Ukrajna) 12 projekt-partneréből áll:
"via donau" | Austrian Waterway Company - Vienna (AT) - vezető partner |
SVP | Slovak Water Management Enterprise - Zilina (SK) |
VKKI | Vízügyi és Környezetvédelmi Központi Igazgatóság - Budapest (HU) |
VITUKI | Környezetvédelmi és Vízgazdálkodási Kutató Intézet Kht. - Budapest (HU) |
RSOE | Rádiós Segélyhívó és Telekommunikációs Országos Egyesület - Budapest (HU) |
APP | Agency for Inland Waterways - Vukovar (CRO) |
Plovput | Inland Waterways Maintenance and Development Agency - Belgrade (RS) |
AFDJ | River Administration of the Lower Danube - Galati (RO) |
ACN | Administration of Navigable Canals S.H. - Constanta (RO) |
EAEMDR | Executive Agency for Exploration and Maintenance of the Danube River Ruse (BG) |
ONMA | Odessa National Maritime Academy - Odessa (UA) |
SHS | State Hydrographic Service - Kiev (UA) |
A projektnek van egy tanácsadó testülete, melynek tagjai minisztériumok (a magyar Fél részéről a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium - KvVM), a Duna Bizottság, a Nemzetközi Száva bizottság, az ICPDR és más illetékes szereplők képviselői.
A magyar partnerek közül a VKKI a felelős a víziút fenntartással kapcsolatos feladatokért, a közösen elhatározott és elkészítendő mintatervek és tervek megvalósításáért a viziút fenntartás területén és a víziút fenntartással kapcsolatos stratégiai kérdések kidolgozásáért.
A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumnak megfigyelői státusza van a NEWADA projektben, mely feljogosítja képviselőit arra, hogy aktívan részt vegyenek a Tanácsadó Testület munkájában.
A projekt hivatalos honlapja elérhető a http://www.newada.eu/ címen.