Tartalomfelelős: Dr. Balatonyi László, osztályvezető
2017. augusztus 22., kedd 09:31
A legénység a monarchia területének nemzetiségeiből állt össze, de többnyire magyarokból.
A hajó a tűzkeresztségen 1876-ban esett át Belgrádban erődemonstrációként, majd részt vett Bosznia-Hercegovina elfoglalásában, ahol éles helyzetben fény derült a hiányosságaira. A túl nagy szénfogyasztásra, nehéz manőverezhetőségre és arra, hogy az ágyúk nem vethetők be minden helyzetben. Az ezt követő átalakítások már felkészítették a hajót az első világháború küzdelmeire.
A hajó 1914 augusztusától a Száván teljesített szolgálatot, megannyi sikeres küldetésben részt véve, Belgrád elfoglalásában, harcképtelenné téve a francia lövegeket. Sajnos a győzelmek áldozatokkal is jártak: a Lajtán szolgált a Császári és Királyi Haditengerészet első hősi halottja, Huj János matróz.
1915 és 1918 között leszereléséig jelentős szerepet vállalt a Belgrád környéki harcokban, bevetették a folyón átkelő román csapatok megállításánál, valamint támogatta a központi hatalmak seregeinek előrenyomulását is.